Sunday, January 30, 2011

Managementul frontierei de stat prin prisma Planului de acțiuni privind liberalizarea regimului de vize

În urma discuţiilor exploratorii, desfăşurate la 2 martie 2010 la Chişinău,  s-a constatat iniţial deschiderea pe data de 15 iunie 2010 a dialogului de vize între UE şi Republica Moldova, avînd ca subiect  examinarea condiţiilor de călătorie fără vize a cetăţenilor moldoveni în UE acestea fiind un obiectiv pe termen lung, Republica Moldova deja scuteşte cetăţenii UE de obligativitatea obţinerii vizei.
Bazîndu-se pe faza de explorare a dialogului, Consiliul de Cooperare  dintre UE şi Republica Moldova la 25 octombrie 2010 a invitat Comisia să pregătească un proiect al planului de acţiune care stabileşte toate condiţiile care trebuiesc îndeplinite de către Republica Moldova înainte de a fi posibilă stabilirea unui regim de călătorie fără viză, luînd în vedere  acest fapt dialogul de vize va  intra  într-o fază operaţională în cel mai apropiat timp.
Faza de explorare a permis o evaluare iniţială a factorilor relevanţi pentru obiectivul de termen lung a liberalizării regimului de vize. Pe parcursul lunii septembrie 2010, a fost chemat expertul pe evaluări la faţa locului care a desfăşurat o evaluare detaliată a situaţiei din fiecare din cele patru blocuri de factori relevanţi identificaţi, şi anume: securitatea documentelor, inclusiv elementele biometrice integrate; iigraţia ilegală, inclusiv managementul de frontieră și readmisia; ordinea publică şi securitatea.
Constatările din faza exploratorie a dialogului de vize confirmă faptul că un regim durabil fără vize pentru cetăţenii Republicii Moldova poate fi stabilit o dată ce condiţiile relevante sunt puse în aplicare. În special, liberalizarea regimului de vize este condiţionat de următorii factori: îmbunătăţirea semnificativă a nivelului de securitate a documentelor, inclusiv celor biometrice; consolidarea managementului frontierelor şi a migraţiei, a politicii de azil; reformelor şi cooperarea în domeniul ordinii publice; abordarea aspectelor de relaţii externe legate de circulaţia persoanelor. Aceste reforme şi îmbunătăţiri ar trebui să conducă la un nivel ridicat de eficienţă care va corespunde standardelor europene şi internaţionale relevante.
Vizita Comisarului European pentru Afaceri Interne, Cecilia Malmström, în Republica Moldova cu ocazia prezentării Planului de Acţiuni privind liberalizarea regimului de vize Republica Moldova-UE, UE - Republica Moldova, se înscrie în contextul de mobilitate, de realizare a unui regim fără de vize, de creare a unui spaţiu, unde reglementările europene, începând cu azilul şi terminând cu implementarea anumitor standarde în cooperarea mult mai bună în domeniul justiţiei între ţările membre cu ţările nemembre.
Planul de acţiuni privind liberalizarea regimului de vize cu Uniunea Europeană este o nouă fază în raportul dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană. Documentul dat se axează pe domenii-cheie, cum ar fi securitatea documentelor de călătorie, managementul frontierelor şi migraţiei, ordinea publică, inclusiv lupta împotriva crimei organizate şi a traficului de fiinţe umane, precum şi aspecte relevante legate de relaţii externe.
Abolirea regimului de vize este un pas extrem de important în calea apropierii Republicii Moldova de rigorile Uniunii Europene.
O condiţie necesară pentru asigurarea succesului în negocierile Acordului de Asociere cu UE şi a dialogului cu privire la liberalizarea regimului de vize cu UE, este implementarea Strategiei cu privire la managementul integrat al frontierei de Stat a Republicii Moldova. Aplicarea a acestui concept are pentru partenerii Republicii Moldova mesajul că Statul nostru este pregătit să contribuie la securitatea în regiune, astfel încît, să devină un partener de încredere al UE în domeniul controlului de frontieră, şi gestionare a fluxurilor migraţionale.
Serviciul Grăniceri va merge pe calea armonizării legislative şi implementării standardelor UE în domeniul controlului şi supravegherii frontierei de stat. De asemenea, va acţiona în vederea sporirii nivelului profesionalismului colaboratorilor Serviciului Grăniceri, fiind dezvoltat conceptul sistemului analizei de risc şi infrastructura. Un accent aparte va fi pus pe dezvoltarea cooperării interinstituţionale şi internaţionale, în scopul preluării experienţei şi asigurării eficienţei în activitatea instituţiei frontaliere.
În cadrul reformării Serviciului Grăniceri, pînă în prezent, au fost făcuţi paşi succesivi în implementarea planului de liberalizare a regimului de vize, şi anume, dotarea cu tehnică modernă ce ar permite integrarea regimului de  vize; introducerea paşaportului biometric de la 1 ianuarie 2011; instruirea colaboratorilor la diferite traininguri şi cursuri de specializare din cadrul Angenţiei FRONTEX şi alte organisme europene din domeniu; semnarea acordurilor de cooperare cu ţările vecine privind managementul frontierei, stabilind mecanismele corespunzătoare de lucru: schimb de informaţii, canale de comunicare, puncte de contact locale, proceduri de urgenţă, reglementarea obiectivă a incidentelor pentru a evita controversele politice etc.; consolidarea securităţii pe segmentul transnistrean al frontierei de stat moldo-ucrainene, inclusiv gestionarea fluxurilor migraţionale pe acest segment în cooperare cu Ministerul Afacerilor Interne şi Biroul Reintegrării cu valorificarea asistenţei EUBAM.

Thursday, December 30, 2010

Prima experiență

Este o încercare de a promova unele principii și valori (reieșind din ultimile evoluții în Moldova, aceste civinte îmi displac). Însa, de ce principii și valori, și care sunt acestea? Reieșind din specificul activității mele profesionale, consider a plasa pe acest blog mai multe informații în domeniul liberalizării regimului de vize, în special la compartimentul  Justiţie, libertate şi securitate (JLS).
Și aceasta numai din următorul considerent: Uniunea Europeană a creat un spaţiu al libertăţii, securităţii şi justiţiei. Acesta include aspecte precum cetăţenia Uniunii, mobilitatea persoanelor, azilul, migrațis, politica în domeniul vizelor şi managementului frontierelor externe ale UE. Și aceasta nu este posibil fără o cooperare strânsă între diferite autorităţi (grăniceri, poliţie, vamale, etc). Acest spaţiu garantează că legislaţia care li se aplică cetăţenilor Uniunii, vizitatorilor şi migranţilor din alte regiuni ale globului – dar şi criminalilor şi teroriştilor – va fi aplicată, uniform, pe tot teritoriul Uniunii.
Republica Moldova este în așteptarea Planului de acțiuni privind liberalizarea regimului de vize pentru Republica Moldova, care a fost aprobat, de către Comisia Europeană (din declarațiile oficialilor europeni și moldoveni). În viziunea mea, care reiese din cunoștința de cauză (experiența statelor Balcanilor de Vest), 90 sau poate 95 % acțiunile sunt pentru acest domeniu JLS. Cele mai importante reforme vor fi promovate în următorii un an poate un an jumate anume în acest domeniu la nivel național, uneori și "revoluționare" (reforma sectorului afacerilor interne în Moldova). 
Prin acest blog voi atrage atenție sporita anume acestui segment, plasînd pe primul loc reforma în domeniul MIFS (Managementul Integrat al Frontierei de Stat)