Thursday, June 28, 2012

Spatiul aerian comun Moldova-UE. De Nicu Popescu

Am fost marti la semnarea acordului privind spatiul aerian comun dintre ue-moldova, la negocierea caruia am participat. iata un interviu mai jos cu careva detalii etc. cateva precizari legate de asteptari etc.

1. preturile din/spre Moldova deja au cazut drastic in ultimii doi ani datorita dinamicii de liberalizare. daca acum 2 ani mjoritatea destinatiilor din UE costau 400-500 eur, acu gasesti o sumedenie de curse la 200-250 eur. semnarea acordului va accentua aceasta dinamica. acest lucru se datoreaza lasarii unor noi curse si competitiei crescande de pe piata RM, chiar si fara low-costuri.
2. preturile scad si fara low-costuri. e bine sa fie low-costuri, dar si competitia dintre companiile traditionale de la air moldova la lufthansa si tarom – duce la scaderea preturilor. vezi mai sus.
3. RM este o piata relativ mica si in acest sens numarul potential de curse pentru companiile low-cost este deocamdata limitat. dinamica preturilor depinde nu doar de low-costuri ci si de competitia de pe o piata anume. iar interesul pentru o piata depinde si de marimea acesteia. in acest sens londra sau berlinul evident atrag mai multe low-costuri creand mai multa competitie decat podgorica sau chisinau, si prin urmare preturile la low-costuri pe piete mai competitive sunt mai mari.
4. sa nu va asteptati la curse low-cost chisinau-vilnius sau chisinau-copenhaga. insa pe unele destinatii din italia, sau londra-paris, probabil da.
5. deci in urmatorii ani preturile vor scadea treptat. iar odata cu liberalizarea vizelor – probabil dinamica se va accelara pentru ca piata transportului aerian va deveni imediat accesibila pentru vreo 2 milioane si ceva de cetateni.
6. companiile aeriene isi planifica orarurile zborurilor in doua faze – de vara si de iarna. orarurile de vara au fost deja stabilite pana in martie. in acest sens companiile deja si-au programat cursele si distributia aeronavelor. deci nu vor intra peste noapte pe piata Moldovei. probabil va fi un val mic de curse noi pentru orarul de iarna.
7. exista o serie de pretentii din partea companiilor aeriene (atat cele prezente pe piata RM cat si companii potential interesate de a intra pe piata) fata de taxele destul de ridicate ale aeroportului chisinau. si aici cred ca problema se rezolva prin mai multa competitie. atrageti investitori la balti sau marculesti, dezvoltati aceste aeroporturi – si atunci aeroportul chisinau se va vedea nevoit sa-si revizuiasca politica tarifara tot asa cum companiile aeriene care zburau pana acum in moldova , inclusiv cele straine, isi vor revedea politica tarifara pentru a face fata competitiei sporite. daca in Moldova doua aeroporturi cvor concura pentru a atrage companiile aeriene sa zboare de la ele, si taxele de aeroport vor scadea, si respectiv biletele de avion se vor ieftini si mai mult.
Europa Libera
27.06.2012
Biletele de avion se vor ieftini şi mai mult, dar nu peste noapte
Semnat de  Valentina Ursu
Nicu Popescu: Gradul de competiţie pe piaţa aeriană din Moldova va determina preţul şi calitatea serviciilor.
Aflat ieri la Bruxelles, unde a avut loc reuniunea anuală a Consiliului de Cooperare Uniunea Europeană – Republica Moldova, premierul Vlad Filat a semnat aderarea ţării la spaţial aerian comun european. Un tratat care ar trebui să ducă la liberalizarea pieţii, la mai multă concurenţă şi, în consecinţă, la ieftinirea zborurilor. Numai că Nicu Popescu, fostul consilier al premierului şi care a fost implicat în negocierile iniţiale, atrage atenţia că există şi impedimente: moldovenii mai au nevoie de vize şi Republica Moldova este încă o piaţa mica. Cu Nicu Popescu a stat de vorbă Valentina Ursu:
Europa Liberă: Aşteptăm să plouă cu zboruri low-cost în continuare?
​​Nicu Popescu: „Primele efecte ale liberalizării transportului aerian deja se fac resimţite, or majoritatea zborurilor din Chişinău spre capitalele europene deja sunt cu mult mai ieftine decît acum doi ani. Şi, în acest sens, primele efecte deja se fac resimţite. Evident, schimbările din viitorul apropiat  nu se vor întîmpla peste noapte, din mai multe motive. Însă treptat, din ce în ce mai multe companii străine vor zbura în Moldova, creând mai multă competiţie, ceea ce va duce la scăderea preţurilor şi la îmbunătăţirea serviciilor. Şi tendinţa de scădere a preţurilor deja este foarte clară şi orice turist sau om de afaceri sau simplu cetăţean care a zburat recent în Europa poate confirma că biletele sunt cu mult mai ieftine decît erau.”
Europa Liberă: Există experţi care sugerează că abia în primii doi ani după liberalizare preţurile la biletele de avion ar putea să scadă de la 30 pînă la 50 la sută.
Nicu Popescu: „Gradul de competiţie pe piaţa aeriană, de transport aerian din Moldova va determina aceste preţuri. Trebuie să ţinem cont de câțiva factori care sugerează că schimbările se vor face treptat şi nu peste noapte. În primul rînd, Republica Moldova este într-adevăr o piaţă relativ mică şi în acest sens pînă la liberalizarea vizelor numărul de rute potenţial atractive pentru operatori de zbor low cost este ceva mai redus, este vorba în primul rînd de atractivitatea Italiei ca destinaţie. Însă acest tip de situaţie se regăseşte practic în toate capitalele europene, or în condiţiile unei pieţe mari ca Londra preţurile de foarte multe ori sunt mai mici decît preţurile în unele destinaţii ceva mai mici ca Vilnius sau Budapesta, sau chiar Bruxelles. Şi în acest sens trebuie să ne dăm seama că Republica Moldova, fiind o piaţă mică, nu va avea acelaşi grad de atractivitate pentru companiile low cost și, prin urmare, competiția nu va fi la fel de acerbă ca în capitalele mari europene, cum ar fi Londra, Paris sau Berlin. Evident, şi în condiţiile în care cetăţenii Republicii Moldova mai au nevoie de viză pentru UE acest lucru iarăşi creează anumite constrângeri pentru dezvoltarea pieţii. Speranţa este că în viitorul apropiat, peste 2-3 ani, odată cu liberalizarea regimului de vize, evident, şi piaţa transportului aerian va creşte foarte rapid. Şi în sensul acesta cred că în Republica Moldova nu trebuie să ne aşteptăm că în viitorul apropiat biletele de avion vor costa 20-30 de euro, aşa cum deseori se întîmplă pe anumite destinaţii europene. Dar deja din Republica Moldova în mai multe capitale europene  poţi zbura cu 70-80 de euro şi cred că cam în acelaşi diapazon de preţuri ar trebui să estimăm impactul potenţial al acestui acord.”
Europa Liberă: Credeţi că venirea unor companii low cost pe piaţa aeriană din Republica Moldova ar fi singurul factor care ar putea duce la scăderea preţurilor de avion sau vom avea şi o securitate asigurată?
Nicu Popescu: „Pe de o parte, prin acest acord Republica Moldova şi-a asumat să implementeze toate standardele de securitate şi protecţia pasagerilor existente în UE. În acest sens, beneficiile nu sunt doar de ordin pecuniar, acei zeci de euro pe care le-ar fi plătit cineva pentru a zbura. Însă beneficiile sunt mult mai largi. Evident, implementarea standardelor europene de securitate va dura mai mulţi ani, va presupune anumite costuri şi foarte mari responsabilităţi pentru Republica Moldova. Însă treptat cetăţenii Republicii Moldova se vor bucura de acelaşi grad de securitate ca şi ceilalţi cetăţeni europeni. Există foarte multe situaţii problematice în mai multe state din regiune şi ştiţi foarte bine că Rusia din păcate este o ţară cu un grad foarte sporit de accidente în domeniul aviatic, inclusiv prin folosirea tehnicii de tip sovietic. Şi în acest sens evident că implementarea standardelor europene în domeniul aviatic este de o importanţă majoră pentru cetăţenii Republicii Moldova şi acest lucru nu trebuie de subestimat. Cît despre preţurile la bilete, ele nu vor scădea nu doar datorită atragerii companiilor low cost. Şi companiile mari ca Lufthansa, Austrian Airlines, Air France prin simplul fapt că îşi manifestă interesul de a zbura în Republica Moldova deja creează mai mulţi competitori şi deja a dus şi va duce la o scădere a preţurilor chiar şi în condiţiile în care deocamdată companiile low cost nu au intrat pe piaţă. Şi un alt element de care trebuie să ţinem cont este că şi companiile europene îşi determină grila de zboruri de două ori pe an, în perioada de vară şi în cea de iarnă. Şi în acest sens, cred că un nou val de interes în beneficiul Republicii Moldova va prevala mai degrabă în toamnă cînd companiile aeriene îşi vor determina interesele financiare şi reprogramarea zborurilor pentru perioada de iarnă.”

No comments: